bisti logo
instagram iconfacebook iconwhatsapp icontelegram icon

جهت تماس با مشاوران ما می توانید با شماره تماس 26217639-021 بگیرید.

logo

گروه بیات

«

وبلاگ

«

مهاجرت

«

سفر به کانادا با پاسپورت دومینیکا

شرایط زندگی در استانبول برای ایرانیان|شرایط زندگی در استانبول برای ایرانیان|شرایط زندگی در استانبول برای ایرانیان

دسته‌بندی نشده

شرایط زندگی در استانبول برای ایرانیان

در این صفحه می خوانید:

یکی از سوال‌هایی اساسی برای ایرانیانی که استانبول را به عنوان شهر خود برای زندگی انتخاب می‌کنند این است که شرایط زندگی در استانبول برای ایرانیان چگونه است. استانبول به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه و جهان از نظر میراث فرهنگی، سالانه پذیرای میلیون‌ها بازدیدکننده است. بسیاری از آن‌ها عاشق شهر می‌شوند و برخی از آن‌ها به عنوان ساکنان دائمی برای اقامت در این شهر تصمیم می‌گیرند. در این راهنما، در مورد شرایط زندگی در استانبول برای ایرانیان به عنوان یک مهاجر و آنچه در صورت تصمیم به مهاجرت به پایتخت ترکیه باید انتظار داشته باشید صحبت خواهیم کرد. اگر به دنبال تنوع فرهنگی، غنای تاریخی و چشم‌اندازی از دریای وسیع هستید، استانبول مکانی عالی برای زندگی است.



استانبول از نظر تاریخی و جغرافیایی هم آسیا و هم اروپا را متحد می‌کند. این امر به ایجاد پیوند بین فرهنگ‌های شرقی و غربی کمک می‌کند و حس تنوع زیادی در شهر ایجاد می‌کند. اگر قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارید و به دنبال جامعه‌ای متنوع هستید، قطعاً باید استانبول را در نظر بگیرید. استانبول هرگز در جذابیت از دیگر رقیبان خود شکست نمی‌خورد. بسیاری از مهاجران و بازنشستگان خارجی که در حال حاضر در استانبول زندگی می‌کنند به شما خواهند گفت که پس از بازدید از این شهر جادویی به عنوان توریست تصمیم به اقامت گرفته‌اند.

چگونه اقامت ایران را برای ترکیه(استانبول) دریافت کنیم؟

اتباع ایرانی موظف‌اند قبل از اتمام دوره معافیت 90 روزه، برای اجازه اقامت اقدام کنند. ایرانیانی که در مدت معافیت ویزا برای اقامت اقدام نکنند مشمول تخلفات ویزا و تحریم می‌شوند. هنگامی‌که این افراد توسط مجریان قانون گرفتار می‌شوند، ممکن است ممنوعیت ورود برای آن‌ها اعمال شود. برای جلوگیری از بروز مشکلات در آینده، فرد خارجی می‌تواند با گرفتن وقت از اداره مهاجرت در مدت معافیت 90 روزه، برای اجازه اقامت اقدام کند. شهروندان ایرانی با توجه به دلیل اقامت خود در ترکیه، می‌توانند برای یکی از انواع اقامت که در ادامه مقاله درباره آن توضیح داده شده است اقدام کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه اخذ شهروندی ترکیه مراجعه کنید و فرم مشاوره را تکمیل نمایید تا مشاوره رایگان از کارشناسان ما دریافت کنید.

اجازه اقامت کوتاه‌مدت

اجازه اقامت کوتاه‌مدت یک نوع مجوز اقامت عمومی است و شهروندان ایرانی که نمی‌توانند شرایط درخواست هر یک از انواع خاص اقامت را داشته باشند می‌توانند برای این نوع اقامت درخواست دهند. اتباع ایرانی که دارای شرایط مندرج در قانون اتباع خارجی و حمایت بین‌المللی شماره 6458 باشند، می‌توانند برای اقامت کوتاه‌مدت اقدام کنند.

  • اتباع ایرانی مقیم ترکیه به منظور ایجاد ارتباط تجاری.
  • شهروندان ایرانی که برای انجام تحقیقات علمی به ترکیه می‌آیند.
  • شهروندان ایرانی در حال خرید ملک در ترکیه.
  • شهروندان ایرانی که به دلایل گردشگری به ترکیه می‌آیند و اقامت می‌کنند.



مجوز اقامت دانشجویی

شهروندان ایرانی که برای تحصیل در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به ترکیه می‌آیند، باید پس از ثبت نام در دانشگاه خود در مدت زمان ویزا برای اقامت دانشجویی اقدام کنند.

مجوز اقامت خانواده

اتباع ایرانی و فرزندان آن‌ها که با یک شهروند ترکیه یا یک تبعه خارجی مقیم ترکیه دارای مجوز اقامت، ازدواج کرده‌اند می‌توانند برای اجازه اقامت خانوادگی اقدام کنند.

اجازه اقامت طولانی‌مدت

اتباع ایرانی که دارای شرایط تعیین شده توسط هیئت سیاست مهاجرت وزارت کشور بوده و حداقل 8 سال به طور مستمر در ترکیه اقامت داشته‌اند، می‌توانند برای اجازه اقامت طولانی‌مدت اقدام کنند. در محاسبه سنواتی که فرد خارجی در ترکیه به دلیل تحصیل اقامت داشته است(سنوات تحصیلی به عنوان اقامت دانشجویی در نظر گرفته می‌شود).

مدارک مورد نیاز اجازه اقامت برای اتباع ایرانی

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، مرجع مجاز صدور مجوز اقامت برای اتباع خارجی، اداره کل مدیریت مهاجرت است و فرد خارجی باید مدارک را به طور کامل در روز ملاقات به افسر مهاجرت ارائه دهد. مدارک مورد نیاز از یک خارجی با توجه به نوع اجازه اقامت و کشور تابعیت خارجی متفاوت است. وقت اقامت شما توسط مشاوران اداره مهاجرت تعیین می‌شود و مدارک شما باید به طور کامل تا آن زمان آماده باشد.

در ادامه مدارک مورد نیاز خارجی‌ها در همه انواع اجازه اقامت در زیر ذکر شده است. با توجه به نوع اجازه اقامت، فرد خارجی باید سایر مدارک درخواستی خود را نیز ارائه دهد.

  • فرم درخواست اجازه اقامت
  • کپی محضری گذرنامه یا سند جایگزین آن با ترجمه ترکی
  • شواهدی از وضعیت مالی کافی
  • بیمه سلامت عمومی
  • سندی که وضعیت تأهل را نشان می‌دهد
  • سند اطلاعات آدرس

اتباع خارجی ایرانی باید به اداره مهاجرت استان یا ناحیه محل تعیین وقت، مراجعه کرده و مدارک لازم را در روز و ساعت وقت ملاقات ارائه دهند. کارت اقامت ایرانیانی که درخواست اقامت آن‌ها تائید می‌شود از طریق پست ارسال می‌شود.



مراحل تمدید مجوز اقامت ایران

اتباع ایرانی مقیم ترکیه با مجوز اقامت، باید قبل از انقضای مجوز خود برای تمدید اجازه اقامت اقدام کنند. درخواست تمدید مجوز اقامت را می‌توان 60 روز قبل از انقضای مجوز اقامت فعلی انجام داد. مدارک مورد نیاز برای درخواست تمدید مجوز اقامت با توجه به نوع مجوز اقامت متفاوت است. به عنوان یک قاعده، مدارک زیر برای تمام درخواست‌های تمدید مجوز اقامت مورد نیاز است.

مدارک مورد نیاز (متداول)

  • فرم درخواست تمدید مجوز اقامت
  • گذرنامه و ترجمه محضری ترکی سند معتبر
  • ·        4 قطعه عکس
  • سندی که ثابت کند در طول اقامت خود درآمد مالی کافی دارید
  • بیمه سلامت عمومی

در صورت عدم تغییر در اطلاعات هویتی و نوع اجازه اقامت شهروند ایرانی که برای تمدید مجوز اقامت اقدام کرده است، درخواست تمدید از طریق پست انجام می‌شود. لزومی ندارد که شخص با تعیین وقت قبلی به اداره مهاجرت استان مراجعه کند.

آیا زندگی در استانبول گران است؟

استانبول در مقایسه با دیگر پایتخت‌های اروپای جنوبی، مکان فوق‌العاده گرانی برای زندگی نیست. اگر فردی میانه‌رو هستید، می‌توانید در استانبول به خوبی زندگی کنید. هیچ محدودیتی برای خرج کردن پول خود در استانبول وجود ندارد. استانبول فرصت‌های زیادی برای شکل دادن به سبک زندگی و خرج کردن پول به شما ارائه می‌دهد.

آیا می‌توانم در استانبول به عنوان یک بازنشسته زندگی کنم؟

شهر استانبول در بین بازنشستگان مهاجر بیشتر و بیشتر مشهور می‌شود. جای تعجب نیست: این شهر تمام امکاناتی که فرد برای حفظ زندگی فعال در دوران بازنشستگی نیاز دارد را فراهم آورده است و امکانات مراقبت‌های بهداشتی خوب و به راحتی قابل دسترسی است. استانبول فرصت‌های زیادی برای بازنشستگان خارجی‌ها دارد. همچنین اقامتگاه‌های سالمندان و خانه‌های سالمندان با امکانات همه‌جانبه در این شهر وجود دارد.

هزینه زندگی در ترکیه در مقایسه با سایر مقاصد محبوب بازنشستگی به طور قابل توجهی پایین‌تر است. از این رو هزینه‌های خدمات برای بازنشستگان بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است، درحالی‌که کیفیت خدمات ارائه شده به بازنشستگان بالا است. هزینه‌های اقامت سالمندان در استانبول بین 400 تا 700 یورو در ماه متغیر است که به طور متوسط تا حدود ​​600 یورو در ماه می‌توان انتظار هزینه داشت.دوستی‌های جدید، آب‌وهوای خوب، غذاهای خوشمزه ترکی، تورهای گشت‌وگذار و سایر فعالیت‌های سازمان‌یافته را در استانبول خواهید دید.

مزایا و معایب زندگی در استانبول

استانبول مانند هر مکان دیگری دارای مزایا و معایب است. بیایید ابتدا از نکات مثبت صحبت کنیم.



مزایای زندگی در استانبول

1.  حوصله شما هرگز سر نمی‌رود

استانبول پر از فعالیت‌ها و رویدادها 24 ساعته است. کنسرت‌ها، همایش‌ها، مهمانی‌ها، نمایشگاه‌ها و رویدادهای ورزشی در استانبول بسیار بیشتر و در مقیاس بزرگ‌تری نسبت به شهرهای دیگر ترکیه برگزار می‌شود. زندگی شهری در استانبول در ساعت 5 بعد از ظهر یا یکشنبه‌ها، مانند برخی از شهرهای غربی به پایان نمی‌رسد. حتی در حومه‌های بیرونی، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز خرید و خواربارفروشی‌ها تا ساعت 10 شب باز هستند.

2.  حمل‌ونقل عمومی خوب

حمل‌ونقل عمومی در استانبول عمدتاً امن است و به خوبی کار می‌کند. کارت حمل‌ونقل عمومی به نام استانبول کارت به شما امکان می‌دهد از تمام وسایل حمل‌ونقل عمومی موجود در شهر استفاده کنید: قایق، مترو، اتوبوس، تراموا و فونیکولار. می‌توانید کارت را از دستگاه‌های بلیت Biletmatik نزدیک ایستگاه‌های مترو، اسکله‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس خریداری کنید. هر زمان که نیاز به استفاده از دستگاه‌های Biletmatic داشتید، می‌توانید استانبول کارت خود را شارژ کنید.

3. پایتختی که سواحل خوبی دارد

این شهر توسط دریای مرمره و دریای سیاه احاطه شده است. در جزایر نزدیک استانبول می‌توانید سواحل شنی و سنگ‌ریزه‌ای واقعاً عالی پیدا کنید.

 Kilyos Babylon مکان مناسبی برای خانواده‌ها و جوانان برای خلق یک روز سرگرم‌کننده در ساحل است. خطوط حمل‌ونقل معقولی از شهر تا بیشتر سواحل وجود دارد که به شما کمک می‌کند در روزهای گرم تابستان به ساحل بیایید. همچنین می‌توانید از سواحل رایگان مانند  Büyükad، Heybeliada، Burgazada و Kınalıada بهره ببرید.

4. مرکز مسافرتی عالی

این شهر ارتباطات مسافرتی بسیار خوبی با سایر نقاط جهان دارد. پرواز به هر نقطه (اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکا) از استانبول واقعاً آسان است.

5. امکانات بهداشتی خوب

بخش مراقبت‌های بهداشتی خصوصی در استانبول برجسته است. همچنین ارزان‌تر از بسیاری از کشورهای اروپایی و قطعاً بسیار ارزان‌تر از ایالات‌متحده است. هزینه بیمه خدمات درمانی خصوصی در ترکیه کاملاً مقرون‌به‌صرفه است. سیستم مراقبت‌های بهداشتی با بودجه دولتی به‌اندازه بخش خصوصی چشمگیر نیست. با این حال، روی مراقبت‌های بهداشتی بخش خصوصی نیز سرمایه‌گذاری شده و تا حد معقولی بهبود یافته است. شایان ذکر است که پس از یک سال زندگی در ترکیه، در صورت تمایل می‌توانید از سیستم مراقبت‌های بهداشتی عمومی استفاده کنید. اما بسیاری از مهاجران ترجیح می‌دهند که پوشش بیمه بین‌المللی داشته باشند و بیمه درمانی بین‌المللی می‌تواند بسیار گران باشد.

معایب زندگی در استانبول

1.  ترافیک سنگین

ترافیک زندگی را برای مردم ساکن استانبول دشوار می‌کند. استانبول مانند بسیاری از پایتخت‌های دیگر شلوغ است و ترافیک همیشه یک مشکل است. رفتن به سمت ساحل در تعطیلات آخر هفته می‌تواند به یک مأموریت غیرممکن تبدیل شود. زمانی که به مقصدی در فاصله 30 دقیقه‌ای سفر می‌کنید، معمولاً 2 ساعت را در ترافیک می‌گذرانید.

2. جای پارک وجود ندارد

ترافیک سنگین همچنین به این معنی است که پیدا کردن جای پارک مشکل است، به خصوص در مکان‌های توریستی سنگین مانند Eminönü، Beşiktaş، Kadıköy یا .Taksim

3. رانندگی پرهیجان

سبک رانندگی ساکنان استانبول ضعیف است! عابران پیاده نیز باید بسیار مراقب باشند.

4.  گران‌ترین ملک در کشور

اگر قصد خرید ملک در ترکیه را دارید و مکان انتخابی شما استانبول است، آماده‌باشید که بیش از هر جای دیگری در این کشور هزینه پرداخت کنید.

آیا استانبول امن است؟

مانند سایر شهرهای توریستی محبوب، انواع و اقسام افرادی که احتمالاً می‌توانید از سراسر جهان در استانبول ببینید وجود دارد. اگر اقدامات احتیاطی معقول انجام دهید، حفظ امنیت در استانبول آسان است. از مناطق خلوت یا کم‌نور به خصوص کوچه‌پس‌کوچه‌های تکسیم، کاراکوی و شیشلی خودداری کنید . توصیه می‌شود از Dolapdere، Tarlabaşı، Gaziosmanpaşa، Kasımpaşa، Kuştepe، Laleli/Aksaray اجتناب کنید، زیرا برای زنان خارجی امن نیستند، به خصوص اگر تنها هستید. همچنین مراقب باشید در منطقه Sultanbeyli، Esenyurt در سمت اروپایی و Gülsuyu در سمت آسیایی استانبول رفت و آمد نکنید. و لطفاً در مورد مسائل داخلی ترکیه در بیرون از خانه اظهارنظر نکنید.

زندگی در استانبول

پارک باهچه شهیر، پروژه مسکونی است که مناطق اجتماعی و خرید را با زندگی شهری ترکیب می‌کند. در بخش اروپایی، بهترین مناطق باهچه شهیر، بیلیکدوزو، کوچوکچکمچه هستند . آن‌ها کاملاً مقرون‌به‌صرفه و ایمن هستند. اگر ماشین ندارید، مشکلی نخواهد بود زیرا حمل‌ونقل عمومی کارآمد و آسان برای استفاده در دسترس است . اگر برایتان مهم نیست که در مناطق توریستی محبوب زندگی کنید، پیشنهاد ما Nişantaşı، Ortaköy و Etilerاست. این مناطق هزینه‌های اجاره بالایی دارند، اما شما با گروه‌های اجتماعی نخبه استانبول که عاشق این مکان‌های برجسته هستند، همسایه خواهید شد.

در بخش آسیایی، Sancaktepe، Kirazlıtepe، Kadıköy کاملاً مقرون‌به‌صرفه هستند. اگر مکان‌های شیک‌تری را ترجیح می‌دهید فنرباغچه، سودیه یا بیکوز را در نظر بگیرید. همه این مناطق برای خانواده‌ها، متخصصان جوان و بازنشستگان عالی هستند.

نتیجه‌گیری

اگر به زندگی در استانبول به عنوان یک ایرانی فکر می‌کنید، مطمئن باشید که از استانبول هرگز خسته نخواهید شد. در این شهر هر روز یک روز تازه است. زندگی در اینجا با هزینه کم، مراقبت‌های بهداشتی ارزان‌تر، زندگی شبانه خوب، تنوع فرهنگی و غذاهای خوشمزه همراه است. شما چهارفصل را دقیقاً همان‌طور که قرار است تجربه می‌کنید: یک تابستان گرم، یک زمستان سرد، یک پاییز سرد و یک بهار گرم. استانبول مهر جادویی است که اروپا و آسیا را از دوران باستان متحد می‌کند. بدون شک استانبول زیباترین مکان جهان است.

برچسب ها:

اشتراک گذاری

favorite articles

سوالات متداول

favorite articles

نویسنده: مصطفی بخشیان

favorite articles

ارسال دیدگاه

favorite articles

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

*

نام

*

ایمیل

2

دیدگاه

مهدی

date

1403/01/29

.

14:35

عالی بود .

رامین

date

1403/02/01

.

11:39

تشکر از مطالب خوب شما