bisti logo
instagram iconfacebook iconwhatsapp icontelegram icon

جهت تماس با مشاوران ما می توانید با شماره تماس 26217639-021 بگیرید.

logo

گروه بیات

«

وبلاگ

«

مهاجرت

«

سفر به کانادا با پاسپورت دومینیکا

شرایط کار برای ایرانیان در ترکیه|شرایط کار برای ایرانیان در ترکیه|شرایط کار برای ایرانیان در ترکیه

دسته‌بندی نشده

شرایط کار برای ایرانیان در ترکیه

در این صفحه می خوانید:

شرایط کار برای ایرانیان در ترکیه تابع قوانینی است که در این مقاله آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. جویندگان کار(تحت قوانین مجوز کار برای اتباع ایرانی) باید بدانند که اجازه کار برای اتباع ایرانی در محدوده معافیت ویزا برای شهروندان ایرانی است و آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به هیچ‌گونه ویزا یا مجوز، به مدت ۹۰ روز در کشور ترکیه اقامت داشته باشند. اما در این مدت نمی‌توانند هیچ حرفه‌ای را در ترکیه در پیش بگیرند. شهروندان ایرانی برای کار در ترکیه باید مجوز کار دریافت کنند. سند اجازه کار توسط وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه صادر می‌شود و به جای اجازه مجوز اقامت نیز معتبر است.

درخواست مجوز کار اتباع خارجی به دو صورت داخلی و خارجی قابل انجام است. اتباع ایرانی مقیم ترکیه با مجوز اقامت حداقل 6 ماهه می‌توانند برای اجازه کار از کشور ترکیه اقدام کنند. ایرانیان مقیم خارج از کشور ترکیه می‌توانند از طریق نمایندگان خارجی جمهوری ترکیه مستقر در ایران یا کشور سوم محل اقامت دائم خود اقدام کنند.



مجوز کار وابسته و مستقل چیست؟

اجازه کار مستقل به افراد خارجی داده می‌شود که خودشان کار می‌کنند. اتباع ایرانی در صورت داشتن شغل حرفه‌ای می‌توانند برای این مجوز کار اقدام کنند. مجوز کار وابسته، برای یک دوره زمانی داده می‌شود.

مجوز کار وابسته، توسط وزارت کار و تأمین اجتماعی به اتباع خارجی که زیر نظر کارفرما در چارچوب قرارداد کاری یا خدماتی کار می‌کند، اعطا می‌شود. نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه داشت، این است که کارفرما طرفی است که باید در چارچوب درخواست مجوز کار وابسته اقدام کند. اقدام برای مجوز کار وابسته نمی‌تواند توسط اتباع غیر ترکی انجام شود. درخواست مجوز کار وابسته، توسط کارفرما به وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه ارسال می‌شود.

برای مجوز کار از ایران کجا باید اقدام کرد؟

شهروندان ایرانی که می‌خواهند برای مقاصد کاری به ترکیه بیایند، ابتدا باید با کارفرمای خود به توافق برسند. سپس باید قرارداد کاری را که بین خود و کارفرما امضا کرده‌اند، به نمایندگان خارجی جمهوری ترکیه در ایران یا کشور ثالث اقامت دائم خود تحویل داده و درخواست مجوز کار کنند. درخواست با ارائه قرارداد کار به نمایندگی خارجی ترکیه در ایران یا کشور ثالث انجام می‌شود. در مواردی که درخواست پذیرفته می‌شود، یک شماره مرجع 16 رقمی به متقاضی داده می‌شود. پس از اعلام شماره مرجع به کارفرما، درخواست مجوز کار اتباع خارجی(ایرانیان)، با وارد کردن شماره مرجع در سامانه توسط کارفرما انجام می‌شود.



مدارک مورد نیاز اتباع ایرانی

 در ادامه این مقاله به بررسی مدارک مورد نیاز برای مجوز کار ایرانیان در ترکیه خواهیم پرداخت.

 مدارک مورد نیاز از کارفرما:

  • درخواست مجوز کار (تهیه شده توسط اداره مهاجرت)؛
  • فرم درخواست پرسنل خارجی (تهیه شده توسط اداره مهاجرت)؛
  • روزنامه ثبت تجارت ترکیه که آخرین ساختار سرمایه و مشارکت سازمان را نشان می‌دهد.
  • ترازنامه و صورت سود و زیان سال گذشته که توسط اداره مالیات یا حسابدار رسمی تائید شده است.
  • شماره ثبت محل کار موسسه تأمین اجتماعی
  • وکالت‌نامه محضری از شخص مجاز به درخواست الکترونیکی به عنوان «کاربر» از طرف مؤسسه و سازمانی که پرسنل خارجی را استخدام می‌کند.

   مدارک مورد نیاز اتباع ایرانی

  • شماره مرجع 16 رقمی که با دادن قرارداد کار به نمایندگان خارجی جمهوری ترکیه (الزامی برای درخواست‌های خارج از کشور) به دست می‌آید.
  • قرارداد کار (تهیه شده توسط اداره مهاجرت)؛
  • گذرنامه یا کپی محضری سند معتبر با ترجمه ترکی
  • فتوکپی مجوز اقامت (الزامی برای درخواست‌های داخلی)
  • یک تصویر از کپی محضری مدرک تحصیلی ترجمه شده به ترکی


چگونه مجوز کار ترکیه را تمدید کنیم؟

کارفرمایی که ایرانیان را با مجوز کار در چارچوب قرارداد کار یا خدمات استخدام می‌کند، باید برای تمدید مجوز کار اقدام کند. درخواست تمدید مجوز کار قبل از انقضای مجوز کار فعلی و حداکثر ظرف 2 ماه به صورت ماسبق انجام می‌شود.

اجازه کار برای مدت معینی، در موقعیت اعلام شده، در محل کار مشخص شده در قرارداد کار، داده می‌شود. به همین دلیل، اگر یک خارجی محل کار را تغییر دهد، مجوز کار فعلی لغو می‌شود و کارفرمای جدید درخواست اجازه کار می‌کند. اگر فرد خارجی در همان محل کار، به کار خود ادامه دهد، درخواست تمدید مجوز کار انجام می‌شود.

آیا اجازه کار به عنوان اجازه اقامت حساب می‌شود؟

اجازه کار که در چارچوب قانون شماره 6735 به اتباع خارجی داده می‌شود، دارای ویژگی‌های اجازه اقامت است. بنابراین شهروندان ایرانی دارای مجوز کار، نیازی به اخذ اقامت ترکیه ندارند.

برچسب ها:

اشتراک گذاری

favorite articles

سوالات متداول

favorite articles

نویسنده: مصطفی بخشیان

favorite articles

ارسال دیدگاه

favorite articles

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

*

نام

*

ایمیل

2

دیدگاه

مهدی

date

1403/01/29

.

14:35

عالی بود .

رامین

date

1403/02/01

.

11:39

تشکر از مطالب خوب شما