bisti logo
instagram iconfacebook iconwhatsapp icontelegram icon

جهت تماس با مشاوران ما می توانید با شماره تماس 26217639-021 بگیرید.

phone icon

ویزای EB-5 آمریکا;

مطمئن ترین راه دریافت گرین کارت

مشاوره رایگان

logo
گروه بیات

«

وبلاگ

«

جمعیت کانادا در 2024 و تاثیرات اجتماعی و اقتصادی آن
جمعیت کانادا

مهاجرت

جمعیت کانادا در 2024 و تاثیرات اجتماعی و اقتصادی آن

جمعیت کانادا چقدر است؟ بررسی جمعیت کشور کانادا در سال 2024

در این صفحه می خوانید:

جمعیت کانادا در 2024 و تاثیرات اجتماعی و اقتصادی آن

میزان جمعیت هر کشوری، عددی آماری است و هر کسی با یک جست و جوی ساده می‌تواند به این عدد دست یابد اما مهم‌ترین مسائل حول این موضوع در واقع اثرات رشد و تغییر جمعیت بر پیشرفت و توسعه کشورهاست. بنابراین اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید مهم است بدانید جمعیت کشور کانادا چه قدر است. اینگونه می‌توان ابعاد اجتماعی و اقتصادی متاثر از این رشد جمعیت را بررسی کرد و برای آینده برنامه‌ریزی بهتری داشت. به همین علت در این مقاله به جمعیت کشور کانادا پرداخته‌ایم.


جمعیت کانادا

میزان و رشد جمعیت کانادا

در جدول زیر می‌توانید به صورت کلی، میزان و رشد جمعیت در کانادا را بررسی نمایید.

میزان و رشد جمعیت کانادا

39.74 تا 41 میلیون نفر

جمعیت کل

3.2 %

نرخ رشد سالانه

80.2% (31.86 میلیون نفر)

جمعیت شهری

4 نفر در هر کیلومتر مربع

تراکم جمعیت

مهاجرت (99.3% رشد)

عامل کلیدی رشد جمعیت

  • طبق برآورد بررسی جمعیت جهانی از اواسط سال 2024 میلادی، جمعیت کانادا حدود 39.74 میلیون نفر بوده. این در حالی است که سایت ملی آمار کانادا جمعیت این کشور را در سه ماهه اول سال 2024 بیش از 41 میلیون نفر اعلام نمود. 

  • نرخ رشد جمعیت در کانادا تقریبا 3.2 % است که بالاترین میزان رشد از سال 1957 می‌باشد. در واقع این رشد جمعیت، عمدتا ناشی از مهاجرت است که به افزایش جمعیت کشور کانادا در سال‌های اخیر کمک کرده.

  • همچنین حدود 80.2 % از جمعیت کانادا در مناطق شهری زندگی می‌کنند که یعنی حدود 31.86 میلیون نفر. 

  • تراکم جمعیت در کانادا نسبتا کم است و 4 نفر در هر کیلومتر مربع می‌باشد.

 

جمعیت استان‌های کانادا

جمعیت در کشور کانادا به صورت یکنواخت توزیع نشده و برخی مناطق دارای تعداد جمعیت بالاتری هستند. این موضوع به عواملی همچون آب و هوا و مراکز اقتصادی مرتبط است. در جدول زیر می‌توانید تعداد جمعیت در استان‌های کانادا را مشاهده کنید. این آمار توسط بررسی جمعیت جهانی برآورد شده و در ادامه می‌توانید نقشه این پراکندگی جمعیتی را نیز مشاهده کنید.

جمعیت استان های کانادا
استان / منطقه
جمعیت
انتاریو
15.262.660
کبک
8.751.352
بریتیش کلمبیا
5.368.266
آلبرتا
4.601.314
مانیتوبا
1.420.228
ساسکاچوان
1.205.119
نوا اسکوشیا
1.030.953
نیوفاندلند و لابرادور
528.818
جزیره پرنس ادوارد
172.707
مناطق شمال غربی
45.602
یوکان
43.964
نوناوت
40.586


استان‌های کانادا براساس جمعیت


عوامل موثر بر تمرکز جمعیت در کانادا

عوامل موثر بر تمرکز جمعیت در برخی استان‌های کانادا متنوع است. با این وجود همین عوامل است که بهترین شهرها برای مهاجرت را نیز ایجاد می‌کند. در ادامه به صورت خلاصه به برخی از این عوامل پرداخته خواهد شد.

1. فرصت‌های اقتصادی

انتاریو و بریتیش کلمبیا دارای اقتصاد متنوع با بازار کار خوب هستند، این موضوع خصوصا در شهرهای تورنتو و ونکوور نمایان است. این استان‌ها افراد زیادی را در صنایع مالی، فناوری و تجارت به خود جذب می‌کنند. 


2. شهرنشینی

استان‌هایی با مراکز شهری بزرگ مانند انتاریو و کبک، به دلیل تمرکز خدمات، امکانات رفاهی و جاذبه‌های فرهنگی، جمعیت بیشتری دارند.


3. تحصیل

استان‌های انتاریو و کبک محل گرد هم آمدن بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌های برتر کانادا هستند که دانشجویان را از سراسر کشور و جهان به خود جذب می‌کنند.


4. آب و هوا و جغرافیا

آب و هوای معتدل در استان‌هایی مثل بریتیش کلمبیا، در مقایسه با دیگر مناطق کانادا جمعیت بیشتری به خود جذب می‌کند چرا که آب و هوای سخت می‌تواند بر زندگی روزمره مردم تاثیر فراوان داشته باشد.


5. عوامل تاریخی

نمی‌توان از الگوهای تاریخی نیز صرف نظر کرد. در واقع انتاریو و کبک نخستین مناطقی بودند که مردم غیر بومی در آن‌ها ساکن شدند و توسعه یافتند. این الگوی استقرار، منجر به افزایش جمعیت در این مناطق شده است. 


ساختار جمعیت کشور کانادا

وقتی از ساختار جمعیت حرف می‌زنیم به رده‌های سنی، توزیع جنسیتی و ترکیب قومی اشاره داریم. در جدول زیر می‌توانید این موارد را مشاهده کنید.

ساختار جمعیتی کانادا

40.5 سال

متوسط سن

اکثریت اندک زنان

نسبت جنسیت

متنوع شامل مردم بومی، اروپایی، آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین

ترکیب قومی

  • میانگین سنی در کانادا 40.5 سال است و شهروندان سالخورده رو به افزایش هستند. در حال حاضر بخش قابل توجهی از جمعیت در گروه سنی کار (15 تا 65 سال) قرار دارند، اما به طور کلی پیری جمعیت یکی از موارد مهمی است که عموما دولت‌ها به آن توجه دارند و هرچه جمعیت در گروه سنی کار کمتر شود، نیاز کانادا به نیروی مهاجر متخصص افزایش می‌یابد. 

  • نسبت جنسیت در جمعیت کانادا نسبتا متعادل می‌باشد.

  • تنوع قومی در کانادا موجب به وجود آمدن یک جامعه چند فرهنگی شده است که یکی از نقاط متمایز و همچنین جذاب برای مهاجران محسوب می‌شود.


جمعیت مهاجران در کانادا

همان طور که بیان شد بخش زیادی از رشد جمعیت کانادا مربوط به جمعیت مهاجر آن است (بیش از 90 درصد). تعداد کل مهاجران کانادا در سال 2024، حدود 485 هزار نفر می‌باشد. در جدول زیر می‌توانید تعداد مهاجران از هر کشور در کانادا را مشاهده کنید؛ این آمار توسط گلوبال‌ نیوز بررسی شده و پیش‌بینی می‌شود تعداد مهاجران در سال 2025 در کانادا، به 500 هزار نفر برسد.

جمعیت مهاجران در کشور کانادا
هند 130 هزار نفر
چین 35 هزار نفر
فلیپین 30 هزار نفر
نیجریه 25 هزار نفر
فرانسه 15 هزار نفر
آمریکا 12 هزار نفر
پاکستان 10 هزار نفر
ایران 10 هزار نفر
برزیل هزار نفر
کره جنوبی هزار نفر


تحصیلات و اشتغال جمعیت در کانادا

تحصیل و اشتغال دو عامل مهم در بررسی جمعیت کشورها محسوب می‌شوند. این که از کل جمعیت چه تعداد شاغلند یا دارای تحصیلات عالی هستند، قطعا بر جامعه و توسعه اقتصادی آن اثرگذار خواهد بود. 

1. تحصیلات جمعیت در کانادا

  • نسبت کانادایی‌های دارای مدرک لیسانس یا بالاتر در حال افزایش است. در سرشماری سال 2021، بیش از 30 درصد از جمعیت کانادا دارای مدرک لیسانس بودند. 

  • این موضوع میان جمعیت مهاجر نیز مصداق دارد. بیش از نیمی از جمعیت کره، چین، آسیای جنوبی و غرب آسیا (مثل ایران) در مقایسه با میانگین ملی، دارای مدرک لیسانس یا بالاتر هستند.

  • اما تحصیلات در کانادا بدون چالش نیز نیست. مثلا برخی گروه‌های خاص مانند پناهندگان آسیای جنوب شرقی در اواخر قرن بیستم، سطح تحصیلات پایین‌تری دارند. 

2. اشتغال جمعیت در کانادا

  • فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عموما دارای سطوح شغلی و درآمد بالا هستند و این موضوع هم برای کانادایی‌ها و هم برای مهاجران مصداق دارد. 

  • به طور کلی تقاضای زیادی برای نیروی کار متخصص در کانادا وجود دارد که بر اهمیت سطح تحصیلی در همه گروه‌های قومی می‌افزاید.


اشتغال جمعیت کانادا

اثرات رشد جمعیت در کانادا

رشد جمعیت اثرات مختلفی بر جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی کانادا دارد. بسیاری از این اثرات مثبت هستند اما چالش‌هایی نیز در این راستا وجود دارد. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

1. رشد اقتصادی

جمعیت رو به رشد عموما با افزایش نیروی کار و همچنین تعداد پایه مصرف‌کننده منجر به رشد اقتصادی می‌شود. مثلا در سال گذشته جمعیت کانادا 3.2 % افزایش داشت که بر درآمد شرکت‌ها اثر مثبت گذاشت و به طور کلی عملکرد اقتصادی را بهبود بخشید.

2. بازار کار

رشد جمعیت (خصوصا از طریق مهاجرت)، به کاهش کمبود نیروی کار کمک می‌کند. فقط در سال 2023 حدود 463 هزار نفر ورک پرمیت دریافت کردند. 

3. بازار مسکن

رشد سریع جمعیت بر بازار مسکن اثر گذاشته است. افزایش تقاضا برای مسکن منجر به افزایش قیمت در بازار شده و تورم اجاره‌بها در 2024 به 8.5% رسیده که بالاترین نرخ از سال 1983 می‌باشد. 

4. تنوع جمعیتی

یکی از اثرات اجتماعی رشد جمعیت، تنوع فرهنگی است. سیاست‌های چند فرهنگی کانادا و حمایت از تازه‌واردان به ادغام مهاجران در جامعه می‌کند و منجر به غنای بافت فرهنگی کشور می‌شود.

5. توسعه شهری

اگرچه افزایش جمعیت شهری منجر به فشار بر زیرساخت‌ها و خدمات خواهد شد اما همزمان توسعه اقتصادی و نوآوری در مراکز شهری را افزایش می‌دهد.

6. تحصیل و خدمات درمانی

جمعیت بیشتر برابر است با تقاضای بیشتر در خدمات آموزشی و درمانی. این امر می‌تواند ساختارهای موجود را تحت فشار قرار دهد اما همزمان سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها نیز افزایش می‌یابد و در طول زمان باعث بهبود زیرساخت‌ها و خدمات می‌شود.


جمع‌بندی

در بلند مدت، رشد جمعیت کانادا به طور کلی مثبت ارزیابی می‌شود. چرا که این موضوع، توسعه اقتصادی را افزایش داده و همچنین بر تراز مالی اثر مثبت خواهد داشت. با این حال مدیریت چالش‌های رشد جمعیت کشور کانادا از امور ضروری است که از این طریق بتوان اثرات مثبت آن را پایدار ساخت. بنابر همه موارد گفته شده، مهم است بدانیم جمعیت کانادا چه قدر است؛ این موضوع نه تنها بر روی انتخاب شهر برای مهاجرت اثر دارد بلکه با بررسی جوانب اقتصادی و اجتماعی آن می‌توان چشم‌انداز مناسب‌تری را پیش‌بینی نمود.


برچسب ها:

favorite articles

سوالات متداول

favorite articles

نویسنده: پرنیان رحیمی

favorite articles

ارسال دیدگاه

favorite articles

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

دیدگاه

*

نام

*

ایمیل

0

دیدگاه